زماني كه گوش كردن نقش حياتي دارد - شنوندگی موثر –

زماني كه گوش كردن نقش حياتي دارد – شنوندگی موثر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

در برخي مشاغل گوش كردن نه تنها مهم است، بلكه كاملا ً‌جنبه حياتي دارد. متن زير مربوط به مكالمه ضبط شده يك خلبان نظامي با برج مراقبت به هنگام فرود است. مسئول برج مراقبت از خلبان مي خواهد كه از ارتفاع 15000 پا به ارتفاع 8000 پا بيايد و مسير 180 درجه را حفظ كند. متن مكالمه به شرح زير است :

مسئول برج مراقبت : “به سمت راست، مسير 180 درجه را حفظ كنيد. تا ارتفاع 8,000 پايي فرود بياييد و آن را حفظ كنيد.”

خلبان : “پيام دريافت شـد. حفظ مسير 180 درجه، در حال فرود از ارتفاع 15,000 پا به ارتفاع 2,000 پا هستم.” [توجه داشته باشيد كه طرفين درست به صحبت هم گوش نكرده اند. مسئول برج مراقبت به خلبان مي گويد ارتفاع 8,000 پايي را حفظ كند و خلبان مي گويد كه در حال كاهش ارتفاع به 2,000 پا است. در اين ميان هيچ يك از آنها متوجه اين اختلاف نشده است.]

خلبان (حدود يك دقيقه بعد) : “در مسير 180 درجه ثابت هستم و از ارتفاع 10,000 پا به 2,000 پا مي روم.”

مسئول برج مراقبت : “پيام دريافت شد. شما در موقعيت 12 مايلي جنوب غربي فرودگاه هستيد. ارتفاع 8,000 پايي را حفظ كنيد.” [ باز هم طرفي ن درست گوش نكرده اند. زماني كه مسئول برج مراقبت مي گويد پيام دريافت شد به اين معني است كه پيام خلبان را متوجه شده و كاهش ارتفاع از 10,000 پا به 2,000 پا را تأييد مي كند. در كمال تعجب مسئول برج مراقبت مجدداً به خلبان مي گويد كه بايد ارتفاع 8,000 پايي را حفظ كند.]

خلبان : “پيام دريافت شد. در حال كاهش ارتفاع از 9 به 2 هستم.” [ در اينجا نيز خلبان نشان مي دهد كه دستور برج مراقبت مبني بار حفظ ارتفاع از 8,000 پايي را نشنيده است و به همين علت مي گويد كه از ارتفاع 9,000 پايي به ارتفاع 2,000 پايي مي رود.]

مسئول برج مراقبت (حدود دو دقيقه بعد) : “شما در موقعيت 19 مايلي جنوب غربي فرودگاه هستيد،‌200 درجه به سمت راست بچرخيد تا … .

گزارشات واصله حاكي از آن است كه در اين زمان ارتباط راديويي و رادار قطع مي شود. هواپيما به كوه اصابت مي كند و خلبان و كمك خلبان آن هر دو جان مي بازند : “قربانيان يك حادثه مرگبار كه در نتيجه درست گوش نكردن در زمين و آسمان به وقوع پيوست.”

ممكن است شغل شما به گونه اي باشد كه مسئله گوش كردن در مرگ و زندگي شما نقشي نداشته باشد، اما واقعيت اين است كه هر يك از ما در طول روز در موقعيت هاي مختلفي قرار مي گيريم و در صورت درست گوش نكردن ممكن است سلامتي خود را به خطر اندازيم. به عنوان مثال، هنگام رانندگي، عبور از يك خيابان شلوغ، كار با ماشين آلات صنعتي و بسياري از فعاليت هاي ديگري كه در دنياي تكنولوژيك و صنعتي امروز انجام مي دهيم هر لحظه اين احتمال وجود دارد كه درست گوش نكردن ما را با خطر مواجه كند.

از طرفي، اگر بدانيد كه درست گوش نكردن مي تواند موجب بروز اشتباه در انجام كارها، تأخير در گرفتن ترفيعات شغلي يا ضعف در برقراري ارتباط با ديگران شود آيا باز هم فكر مي كنيد كه تلاش براي بهبود اين مهارت ارزش چنداني ندارد ؟

حتي در عادي ترين ارتباطات سازماني و عمليات اداري نيز درست گوش نكردن مي تواند هزينه هاي سنگيني را در پي داشته باشد. معمولاً ارائه رهنمود براي كاركنان ارشد يا صدور دستورالعمل براي كارمندان فقط يك بار- و آن هم اكثراً‌به صورت شفاهي- انجام مي شود. هر چه تفاوت مقام و مرتبه ميان ارائه كننده رهنمود يادستورالعمل و دريافت كننده آن بيشتر باشد احتمال اين كه گيرنده درخواست توضيحات بيشتر كند كمتر خواهد بود، چرا كه مي ترسد به كودني، ديرفهمي يا بي توجهي محكوم شود. در صورتي كه در اين قبيل مواقع بهتر است افراد همان بار اول به دقت به صحبت مافوق خود گوش كنند و در صورت لزوم با طرح سؤال يا ارائه بازخوردهاي مناسب به وي نشان دهند كه به صحبت هاي وي توجه دارند.

 

منبع:گوش کردن اثربخش(دستیابی به استانداردهای عالی برقراری ارتباط)- جان ای. کلاین، ترجمه سعید علی­میرزایی، نشر سارگل

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”post” max_items=”9″ item=”basicGrid_NoAnimation” grid_id=”vc_gid:1519240523199-e1088ef9-f876-3″ taxonomies=”547, 767″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *