[vc_row][vc_column][vc_column_text]حالات چهره همان طور که در زندگی شما در حالت کلی اهمیت زیادی دارند، در کسب و کار نیز میتوانند بسیار تأثیرگذار باشند. با این حال معمولاً درک صد در صد صحیح و کامل زبان بدن یک فرد امری مشکل مینماید. چرا که برای استفاده صحیح از زبان بدن باید در کنار آن از حالات مختلف چهره نیز به طور مناسب استفاده نمود.
دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که قسمت اعظم انرژی صورت انسان در حالات چهره او که در کسری از ثانیه اتفاق میافتد، نهفته است. این حالات چهره با درگیری حداقل 25 ماهیچه روی میدهند و اعصاب و رگهائی را درگیر میکند که روی استخوان جمجمه و زیر پوست قرار گرفتهاند. این ترکیب حدود پنج هزار حالت مختلف را در چهره ما به وجود میآورد که در چگونگی ارتباط با دیگر انسانها بسیار اهمیت دارد.
البته چهره ما قادر به مخفی کردن احساسات ما نیز هست. پاول اکمن که تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام داده است می گوید: «چهره بیشترین توانائی را برای دروغ یا افشا دارد. بنابراین میتواند یکی از گیجکنندهترین منابع اطلاعاتی باشد. »
به نظر میرسد اگرچه انسان موجودی به شدت اجتماعی است و بنابراین وابسته به ارتباط است به گونهای طراحی شده که پیامهای مختلط تولید کند و انتقال دهد؛ ترکیبی از حرکاتی که مقصود، انگیزه و ساز و کارهای درون ذهن ما را پنهان (یا فاش) میکنند. این دو گانگی در ذات هر انسان است.
ارتباط غیر کلامی با چشمها
چشمها نقش بسیار مهمی از علائم ارتباط غیر کلامی دارند. همه ما کم و بیش در خواندن علائم چشمها و معانی آنها توانائیهائی داریم که احتمالاً از زمان نوزادی با ما بودهاند.
علامت | تفسیر احتمالی |
نگاه مستقیم (همراه با نگاه متناوب به دور) | علامتی خوب – اگ به معنی علاقه مندی به صحبتها همزمان با تحلیل آنها
احتمالاً حامی از بی توجهی یا پنهان کاری به استثناء ارتباط چشمی در عشق |
نگاه مستقیم یکسره | |
نگاه به بالا | تفکر و تحلیل دقیق اگر همزمان با بردن دستها به پشت سر باشد: تحلیل همزمان منطق و احساس |
بالا و چپ | تحلیل اطلاعات – یادآوری یک تجربه احساسی |
بالا و راست | یادآوری یک تجربه اخیر، تلاش برای تحلیل منطقی گفته های فرد مقابل |
نگاه به سمت گوش راست | ساختن و پرداختن تصاویر و صداها |
نگاه به سمت گوش چپ | یادآوری صداها – استثنا: ممکن است نگاه به سمت درب خروجی و راه خروج از ارتباط باشد |
پایین | به خصوص اگر مداوم و با اجتناب از نگاه به چشم طرف مقابل باشد، علامت احساس فرودستی و ناراحتی از ارتباط
پایین و چپ حاکی از تخیل و خلق کردن در ذهن است. اگر از فردی بپرسید” شکلات چه طعمی دارد؟” این حرکات چشم را در خالت یادآوری بوها؛ ظعمها مشاهده خواهید نمود. پایین و راست میتواند نشان دهنده یک محاوره درونی باشد
|
ارتباط غیر کلامی با دهان و فک
دهان و ناحیه فک را از این پس محدوده افشاء مینامیم. اگر مخاطب نتواند حین صحبت با شما این ناحیه را ببیند، احساس میکند که پیام شما را دریافت نکرده است و ممکن است به این نتیجه برسد که شما از دادن اطلاعات امتناع میکنید و یا حتی دروغ میگویید. اگرچه اثبات این حدس به شواهد بیشتری نیاز دارد. چیزی که باید آموخت این است: دستان خود را از دهانتان دور کنید تا همه متوجه معنی درست پیام شما شوند.
لبخند زدن
چیزی که هر فردی برای کسب مهارت در زبان بدن نیاز دارد، توانائی تولید نوعی حالت در چهره برای نشان دادن پذیرش مخاطب است که نوعی دعوت از او برای ورود به یک ارتباط موفق محسوب میشود. چنین چیزی را میتوان در پدیدهای به نام «لبخند مبهم» تجربه کرد.
به تصویر ذیل نگاه کنید. حتماً متوجه میشوید که در حال خندیدن نیست اما حالت لبهای او نوعی حس مثبت دعوت و پذیرفته شدن را به انسان منتقل و مخاطب را به گوش دادن سخنان دعوت میکند.
این حرکت را انجام دهید و ببینید که چنین لبخندی، چه حسی به ماهیچههای صورت شما میدهد.
نوع لبخند فرد بسته به ذهنیت و تصور بیننده متفاوت است.
اگر یک لبخند ملایم بر لب داشته باشید، احساس مخاطب به گونهای خواهد بود که انگار جزئی از شماست.
حالات چهره ذیل حس مقبولیت را در ما و در مخاطب ایجاد میکند، البته اگر با اعتماد به نفس کامل انجام شوند:
1ـ لبخند ملایم: نه تنها لبها به طرفین متمایل میشوند، بلکه ماهیچههای اطراف چشمها نیز باید چنین حسی داشته باشند به عبارتی نباید لبخندی مصنوعی باشد.
تفاوت لبخند مصنوعی و لبخند واقعی
زمانی که آنچه در ذهن می گذرد با آنچه که بر چهره نقش میبندد تناسب نداشته باشد، حالتی کاملاً غیر عادی به وجود میآورد. برای موفقیت در این تکنیک باید از دمهای طولانی استفاده کنید تا علاوه بر کسب اعتماد به نفس، چشمان نیز حس شادابی را به دست آورد.
2ـ ابروها اندکی متمایل به بالا: این حالت در همه دنیا به این معنی به کار میرود که ما همدیگر را میشناسیم، مخاطب حس میکند او را شناخته و در کنار خود پذیرفتهاید.
3ـ متمایل شدن سر اندکی به یک طرف: چنین حالتی این حس را به مخاطب شما منتقل میکند: «دارم به تو گوش می دهم». وقتی سر خود را به سمت چپ مایل میکنید و حالتی شبیه اخم ملایم در ابروها داشته باشید نشانه تفکر یا سؤال است اما چرخاندن سر به سمت راست، حسی ملایمتر در فرد ایجاد میکند. به خاطر داشته باشید که حرکت ناگهانی و اغراق آمیز سر به یک سمت نشان دهنده توجه شدید به مخاطب است.
تناسب و تقارن در زبان بدن
برای این که یک پیام بتواند به درستی توسط مخاطب دریافت و درک شود باید توسط دو نیم کره مغز به طور متناسب تجزبه و تحلیل شود. حرکات نامتقارن باعث میشوند که تناسب و تقارن میان دو نیمکره احساس نشود. مثل زمانی که صدائی که میشنویم با نشانههای لب خوانی متناسب نباشد.
ما میتوانیم با تمرین تقارن در زبان بدن خود، کاری کنیم که در نظر مخاطب فردی جذاب به نظر برسیم و در عوض اگر به هر دلیلی بخواهیم مخاطب را گیج کنیم و از خود دور سازیم، از حرکات نامتقارن استفاده کنیم.
اگر میخواهید مسئلهای در ذهن مخاطب شما کم ارزش یا منفی جلوه کند، از زبان بدن پیچیده و حرکات نامتقارن استفاده کنید. درست برعکس، استفاده از زبان بدن ساده، سطح ارزش مضمون پیام شما را در ذهن مخاطبان ارتقا میدهد. هر چه فاصله اعضای بدن (مثل دست و پاها) در سطوح افقی از هم دورتر باشند، عدم تناسب بیشتری در حالت فیزیکی به وجود میآید تا جائی که به حرکاتی بدل میشوند که در محیط کاری نامناسب و گاه عجیب هستند.
سایر مطالب مرتبط:
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”post” max_items=”10″ order=”ASC” item=”basicGrid_NoAnimation” grid_id=”vc_gid:1518289305679-21e4fb60-92f4-2″ taxonomies=”994, 583, 767″][/vc_column][/vc_row]