شیوه متفاوت باهوش بودن - مهارت های نرم، کلید پیشرفت –

شیوه متفاوت باهوش بودن – مهارت های نرم، کلید پیشرفت

مقاله مدیرپدیا در روزنامه همشهری – مهارت های نرم

شما از بین دو نفر پزشک کدام یک را انتخاب میکنید کسی که با شما همدردی میکند و به حرف شما گوش می سپارد یا آن که شما را تنها مانند یک شماره در بین صف بیمارانش می بیند؟ از کدام فروشنده خرید می کنید کسی که خوش برخورد و با حوصله خدمات ارائه می کند یا کسی که بدون انعطاف و بی ادب به نظر می رسد؟ کارفرماها نیز از بین صدها متقاضی استخدام که مدارک زیادی در دست دارند، در نهایت کسی را انتخاب می کنند که از مهارتهای ارتباطی بالاتری برخوردار است.

این مثال ها “مهارت های نرم” و “مهارت های سخت” را مقایسه میکنند. مهارتهای سخت حاصل آموزش های رسمی، دانشگاهی یا فنی هستند درحالی که مهارتهای نرم از قبیل توانایی ارتباط موثر، تفکر خلاق و مثبت اندیشی، به ویژگی های فکری و رفتاری افراد مربوط می شوند. گرچه برای یافتن شغل، داشتن تخصص و مهارت ضروری است -که با مدارک و گواهی نامه میتوان آن را به کارفرما ارائه نمود – اما امروز برای موفقیت در شغل، برخورداری از مهارتهای نرم امتیازی محسوب میشود که حتی بیشتر از تخصص و تحصیلات تعیین کننده هستند و اغلب کارفرمایان هنگام استخدام افراد، این ویژگی ها را در متقاضیان ارزیابی می کنند.

یک پژوهش در بین کارفرمایان نشان داده که به نظر آنها بیشتر از نیمی از افرادی که برای آنان کار می‌کنند فاقد انگیزش لازم برای ادامه یادگیری و پیشرفت در شغل خود هستند. از هر ده نفر چهار نفر نمی‌توانند با همکاران دیگر خود به صورت مشترک کار کنند و فقط 19 درصد از کسانی که متقاضی شروع کار در سطح مقدماتی هستند در عادات کاری خود انضباط لازم را دارند.[1]

Linkedin برای کمک به افراد کارجو، صدها هزار پروفایل شغلی افرادی را که بین سالهای 2014 تا 2015 شغل خود را تغییر داده بودند، بررسی نموده و نتایج نشان داد که بیشترین مهارتهایی که کارفرمایان خواهان آن هستند، عبارتند از:

1ـ برقراری ارتباط موثر در محیط کار

2ـ مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس و نظم

3ـ انطباق پذیری و ارائه راهکارهای مؤثر برای مشکلات و مسائل

4ـ کارآئی گروهی، مشارکت و توانایی حل اختلاف نظرها

5- مثبت اندیشی و انگیزه برای دستیابی به اهداف و کسب موفقیت

6- مفید بودن در سازمان، علاقه به خدمت رسانی

7ـ توانائی‌های تخصصی

فقط مورد آخر که شایستگی های فنی است به آنچه در طول دوران تحصیل و دانشگاه قابل آموزش هستند تأکید کرده است و موارد یک تا شش در این لیست به توانمندی‌های فردی و ذهنی کارکنان اشاره می‌کند که چند سالی است به روشهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. دسته بندی‌های متنوعی با اسامی مختلف از قبیل مهارتهای انسانی، مهارتهای زندگی و مهارتهای نرم برای آنها پیشنهاد شده که البته تفاوت هایی با هم دارند.

خبر خوب اینکه مهارتهای نرم را میتوانیم در خود تقویت کنیم و خبر بهتر آنکه یادگیری این مهارتها نه تنها به یافتن شغل و رشد شغلی کمک میکند بلکه تاثیر بسیار زیادی در بهبود زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد دارد. برای رسیدن به این هدف بروی خودتان سرمایه گذای کنید:

  • مطالعه کنید و آموزش ببینید.
  • مهمترین مهارتهای مورد نیاز خود را کشف کنید و برای تقویت آنها از یک مربی کمک بگیرید.
  • برای کمک به دیگران داوطلب شوید.

 

 

کبری موحدی منصور

متخصص روانسنجی و مربی مهارتهای فردی

دوم آذر 1395

 

[1] The Harris Education Research Council “An Assessment of American Education” New York  City 1991.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *