رمز و رازهای دست دادن در ارتباطات انسانی –

رمز و رازهای دست دادن در ارتباطات انسانی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آیا شما هم فیلم دست دادن دونالد ترامپ را دیده یا تفسیرهای مختلف آن را خوانده اید؟[/vc_column_text][thim-video-box layout=”layout-2″ link_video=”https://modirpedia.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%a8%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%af/trump-handshaking-3/” upload_image=”10259″][/thim-video-box][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

دست دادن افراد در موقعیتهای مختلف چه معنایی دارد?

مدتها پیش، زمانی که مردم مشرق زمین هنگام سلام و احوال پرسی مقابل یکدیگر تعظیم میکردند، غربی ها با یکدیگر دست میدادند. نشان دادن کف دست به معنای آن بود که هیچ سلاحی در دست ندارند و به عبارتی هیچ مقصود و منظور پنهانی در ارتباط بین آنها وجود ندارد. اما در رم باستان مردم باهم دست نمیدادند بلکه بازوی یکدیگر را میگرفتند چرا که در آن جامعه رایج بود که خنجر خود را در ناحیه مچ دست می بستند و پنهان میکردند.

مفهوم روش های مختلف دست دادن

در دنیای کسب و کار و مدیریت، شما میتوانید از دست دادن با یک مشتری، همکار یا تأمین کننده، خیلی چیزها درباره او بفهمید. افراد برونگرا معمولا محکم و مطمئن دست میفشارند در حالی که افراد خجالتی و روان رنجورها معمولا نرم و ملایم دست میدهند. به هر حال دست دادن اشکال مختلفی دارد که حتما شما هم تجربه کرده اید.

بعضی افراد هنگام دست دادن (به صورت ارادی یا غیر ارادی) به گونه‌‌ای با شما دست می‌دهند که نیروی جسمی خود را به رخ شما بکشند. برخی دیگر نیز برای نشان دادن مطیع بودن خود به صورتی سست و کم انرژی با شما دست می‌دهند. اگر طرفین نتواند کف دست یکدیگر را لمس کنند به عبارت دیگر اگر تماس کامل در ناحیه کف دست اتفاق نیافتد، به سرعت نوعی واکنش عقب نشینی و اجتناب از خطر احتمالی رخ می‌دهد. به طور کلی لمس نکردن کف دست فرد مقابل، نوعی تهدید محسوب می‌شود. دست دادن تأثیرگذار فقط برای ایجاد اعتماد در طرف مقابل نیست بلکه می‌توان با روش درست بدون پائین آوردن شأن خود، شأن دیگری را بالا برد.

رو آوردن دست

اگر حین دست دادن، به آرامی دست خود را اندکی بچرخانید به صورتی که روی دست طرف مقابل قرار گیرد می‌توانید کنترل بیشتری به دست و بازوی او داشته باشید. با این کار شما او را از لحاظ فیزیکی در حالت خسران و پائین‌تر قرار می‌دهید و موجب می‌شوید از شما فاصله بگیرد و یا در صدد جبران برآید.

حالا اگر علاوه بر رو آوردن دست خود، آن را به سوی شکم او حرکت دهید – منطقه‌ای که یکی از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های بدن است – می‌بینید که حالت اجتناب و تدافعی در او ایجاد می‌شود. حال با دست چپ بازوی راست او را نیز نگه دارید. این نوع دست دادن نشان دهنده کنترل کردن فرد مقابل است و استفاده از آن راز دور کردن مردم است.

زیر آوردن دست

برای بالا بردن شأن افراد در ارتباطات، عکس روش فوق مؤثر است. حین دست دادن به آرامی دست خود را اندکی بچرخانید به طوری که دست طرف مقابل روی دست شما قرار گیرد و بعد آرام آرام دستان به هم گره خورده را به سوی ناحیه آسیب پذیر بدن یعنی ناحیه شکم خود نزدیک کنید. خواهید دید که چگونه به سرعت لبهای مخاطب به لبخندی ملایم باز می‌شود. گامی به جلو برمی‌دارد و ارتباط چشمی کامل‌تری با شما برقرار می‌کند. او با شما احساس آرامش می‌کند و زمانی که نسبت به شما دیدگاه مثبتی داشته باشد نسبت به پیامی که به او منتقل می‌کنید نیز حس خوبی خواهد داشت.

روشهای دست دادن

Image result for double handshake

 

آغوش با دست (Hand Hug):

 این روش در میان سیاستمداران رایج است، حالتی است که دست شما را در پیله ای از دو دست خود میپوشانند. اگر صادقانه باشد باعث ایجاد احساس گرمی، دوستی و صداقت میشود و در صورت تقلید فرد مقابل، توده ای از چهار دست آنها ایجاد میشود، اما این روش زمانی اصالت دارد که طرفین واقعا ارتباط صمیمی داشته باشند. درست مثل در آغوش کشیدن، این روش به معنای نزدیک شدن به حریم شخصی طرف مقابل است. گاهی هم بعضی افراد هنگام دست دادن با دست چپ خود بازو، آرنج یا جلوبازوی فرد مقابل را میگیرند. درواقع هنگام دست دادن، ما دستهای خود را دراز میکنیم تا فرد مقابل را در فاصله راحتی از فضای شخص خود قرار دهیم و از بدن خود محافظت کنیم. هرچه که طرف مقابل دست خود را در بخش بالاتر از دست فرد دیگر قرار دهد به مفهوم تمایل به ارتباط نزدیگتری است.

Image result for donald trump zapp brannigan

سلطه طلب  (Dominator):

کسی که هنگام دست دادن کف دست خود را رو به پائین نگاه داشته و به عبارتی دست خود را رو می آورد، علائمی از تمایل به اقتدار و تسلط در ارتباط را نشان میدهد. دانستن این نکته در برخی موقعیتها میتواند برای شما سودمند باش. مثلا زمانی که میخواهید به رئیس خود نشان دهید که تسلط او را پذیرفته اید و میخواهدی احساس قدرت داشته باشد، یاوقتی میخواهدی از کسی عذرخواهی کنید، اجاز ه دهید کف دست او بالای دست شما باشد تا احساس کنترل بر اوضاع داشته باشد.

Cold and Clammy

سرد و لزج  (Calm and Clammy):

به این روش “ماهی مرده” هم میگویند. شاید برخی از شما قبلا این روش را تجریه کرده باشید وقتی که طرف مقابل دستی سرد و نمناک دارد. گاهی این حالت مربوط به روحیه ضعیف و کم انرژی است که در افراد بی احساس یا منفعل یا در افراد عصبی وجود دارد. به این دلیل که جریان خون از لایه زیرین پوست دست به سمت ماهیچه های پاها و بازوها حرکت میکند، درست مانند پیشینیان ما که به دلیل نیاز به مبارزه با دشمنان یا فرار از موقعیتهای خاص نیاز به خون بیشتری دز یازوها و پاها داشتند. البته در نظر داشته باشید که در هر 20 نفر ممکن است یک نفر دچار عارضه تعریق بیش از حد باشد.

Crusher Handshake

خردکن (Crusher):

روش مورد علاقه افراد پرخاشگر، چرا که فکر میکنند این روش نشان دهنده میزان اعتماد به نفس و قدرت آنهاست. در این روش مفاصل انگشتان شما بروی هم ساییده میشوند و احساسی از درد و بیحسی را در دست شما باقی میگذارند طوری که از دست دادن مجدد هنگام خداحافظی واهمه می کنید. البته بسته به میزان فشار باید توجه کنید که گاهی نیز افراد ضعیفتر  که مشتاق تسلط هستند، با چنین حالتی دست میدهند تا از احساس ضعف رها شوند یا میترسند که اگر پیشقدم نشوند، فرد مقابل مسلط خواهد شد.

Queens Fingertips Handshake

سر انگشت ملکه (Queen’s Fingertip) :

این حالت در زنان متداولتر است. از آنجایی که زنان نیاز بیشتری به فضای شخصی دارند، تمایل دارند که دست خود را از فاصله دورتری دراز کنند طوری که تنها نوک دو یا سه انگشت لمس یشود و کل دست گرفته نمیشود. همچنین توسط افرادی که نسبت به فرد مقابل احساس برتری میکنند مانند ملکه، بنابراین دست خود را دراز میکنند در حالی که کف دستها رو به پایین است (نشانه ای از برتری و تسلط) و تنها اجازه لمس انگشتان را می دهند.

KeepBack Handshake

دوری گزین: (Keep back):

روش دیگری از مدل پرخاشگرانه و با این منظور که شما را از فضای شخصی دور نگه دارند. چرا که شاید احساس تهدید میکنند. حتی گاهی فرد مذکور به جلو خم میشود یا روی یک پا تکیه میکند تا فاصله لازم را ایجاد کند.

Image result for obama trump oval office

کشیدن و کندن (Yank and Pull):

این روش به عنوان بازی قدرت در نظر گرفته میشود چرا که در مقابل بازوی شما را گرفته و ناگهان به سمت فضای شخصی خود میکشاند. که میتواند سه نوع تفسیر شود که فرد مقابل احساس عدم امنیت میکند و میخواهد شما در قلمرو او باشید تا احساس راحتی کند، یا از فرهنگی می آید که نیاز به فضاهای شخصی کوچکتری دارند و بالاخره ممکن است میخواهد با خارج کردن شما از تعادل، خود کنترل را در دست بگیرد. در هریک از این حالتها او را فردی غیرصادق می بینیم چرا که میخواهد با روش خاصی پیش برود.

به یاد داشته باشید افرادی که شأن و منزلت دیگران را افزایش می‌دهند از نظر بقیه، انسانهائی هستند که خود شأن و منزلت بالائی دارند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *