آمدنم بهر چه بود؟ -کشف ماموریت و رسالت فردی –
اهداف زندگی

آمدنم بهر چه بود؟ -کشف ماموریت و رسالت فردی

هنگامی که برادر آلفرد نوبل از دنیا رفت، او روزنامه ای خرید تا وضعیت چاپ آگهی ترحیم برادرش بررسی کند. اما دریافت که روزنامه نگاران او را با برادرش اشتباه گرفته اند. او این فرصت را یافته بود تا آگهی درگذشت خود را در روزنامه بخواند و از نظر دیگران نسبت به خودش آگاه شود. همان طور که میدانید آلفرد نوبل دینامیت را اختراع کرده بود. فکر میکنید او در روزنامه چه مطالبی را درباره خودش خواند؟ در اعلامیه ترحیم، او را مخترع دینامیت معرفی کرده بودند که عامل تخریب و انهدام شمرده میشد. این نظر او را برآشفته کرد، چرا که انتظار نداشت که پس از مرگش با چنین توصیفی از او یاد کنند.

او دوستان و نزدیکانش را گرد هم جمع کرد و از آنان خواست چیزی را بیابند که نقطه مقابل تخریب و ویرانگری باشد. آنان به اتفاق “صلح و آشتی” را اعلام کردند. اینطور شد که او فلسفه زندگی خود را مبنی بر حصول چیزی گذاشت که بتواند رو در روی تخریب قرار گیرد و به نام نیک او پس از مرگ بیانجامد. او با پایه گذاری جایزه نوبل به یک اسطوره تبدیل شد.

اگر رسالت خود را در زندگی تعیین نکنیم و تنها به مجموعه ای از اهداف کوتاه مدت بیاندیشیم پس از دستیابی به آنها و رسیدن به اوج موفقیت، از شور و شوق می افتیم. رسیدن به اهدافی مانند دارایی های مادی، شهرت و موفقیت و سایر اهداف وسیله هایی هستند برای سوق دادن ما به سمت مقصود نهایی که تکامل انسانی، سلامتی و آزاد زیستن یا خدمت به همنوع است.

رسالت و مقصود زندگی، مستقل از زمان است. و جهت را به ما نشان میدهد. استفان کاوی میگوید:”رسالت را نمیتوان تعیین کرد، بلکه باید آن را کشف کرد”. بنابراین باید در ژرف ترین نقطه درون کاووش کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که هدف از آفرینش ما چه بوده و اینک در فرصتی که در اختیار داریم، قصد ایجاد چه تغییراتی را داریم. بعد آن را در چند سطر بنویسیم.

کشف رسالت و ماموریت فردی اولین گام در برنامه توسعه فردی است. نباید رسالت را با هدف اشتباه کنیم. هدف آغاز و پایانی دارد در حالی که رسالت فرآیند مستمری است که معرف هر لحظه زندگی ماست. رسالت برای تمام عمر است درحالی که هدف محدود به دوره های زمانی مشخص است.

چگونه رسالت فردی خود را بنویسیم؟

برای کشف این پاسخ مهم، به سوالات ذیل خوب بیاندیشید:

  • چه خدمتی به این دنیا ارائه میکنید؟
  • دیگران برای انجام چه خدمتی روی شماحساب میکنند؟
  • چه کاری هست که شما بسیار بهتر از دیگران انجام میدهید؟
  • چه کاری هست که وقتی انجام میدهید حداکثر وجود و شخصیت رابه شما میدهد؟

این سوالات را از خود بپرسید:

  • اگر تحت‌فشار و اجبار (مالی و اجتماعی) انجام دادن کاری نباشم، دلم می‌خواهد چه‌کاری انجام دهم؟
  • اگر فقط شش ماه از زندگی من باقی‌مانده بود در آن مدت چه می‌کردم؟
  • زمانی که عمرم به سر می‌آید، از انجام چه‌کاری خوشحال خواهم بود؟ دلم می‌خواهدکارنامه اعمال من حاوی چه نکاتی  باشد؟
  • توانایی‌ها و قابلیت‌های خاص من کدم‌اند؟ چه‌کاری را واقعاً خوب انجام می‌دهم؟
  • در تعامل با دیگران ازچه چیز بیشتر لذت می‌برم؟
  • آیا چیزهایی هستند که از درون برای انجام آن‌ها اشتیاق دارم؟
  • در زمان‌هایی که بالاترین احساس آرامش درونی و سازگاری با خود را دارم به چه‌کاری مشغول هستم؟ (معمولاً در هنگام انجام این فعالیت متوجه گذر زمان نمی‌شوم)
  • به‌صورت مستمر و پیوسته با خود فکر می‌کنم که بالاخره یک روز چه‌کار خواهم کرد؟
  • از میان پاسخ‌های بالا کدام‌یک را واقعاً از صمیم قلب می‌خواهم نه این‌که فکر کنم باید این کار را انجام دهم و یا دیگران از من می‌خواهندکه آن رابه انجام برسانم؟

به مفهوم رسالت مهاتما گاندی توجه کنید تا مأموریتی را که او در سراسر زندگی خود داشت دریابید:

“بدون توسل به هرگونه خشونت، بی عدالتی را از هیچ کس تحمل نخواهم کرد”  و به راستی که او با رها کردن هندوستان از سلطه انگلیس، مأموریت خود را به خوبی انجام داد.

نمونه دیگر در سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ با عنوان “من رویایی دارم” قابل مشاهده است. او در سخنرانی خود تاکید کرد که رسالتش مبارزه ای بدون خشونت است تا زمانی که “سیاه پوستان در آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند”.

کنت بلانچارد نویسنده کتابهای معروف “یک دقیقه ای” که سالها در موسسه آموزشی خود، توسعه مدیران را به عهده داشته است. رسالت خود را کمک به رشد و تعالی فردی میداند و آن را این طور بیان میکند “آرزو دارم در عرصه حقیقت مطلق استادی توانا و مهربان باشم و به خود و دیگران کمک کنم تا پیوسته حضور خدا را در زندگی خویش احساس کنیم”.

 

رسالت این افراد عمدتاً محتوایی انسانی و معنوی دارد. رسالت شما در کدام جهت است؟

 

سایر مطالب مرتبط:

نیازسنجی آموزشی مهارت های نرم

https://modirpedia.com/2017/05/30/%da%86%d9%82%d8%af%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d9%85%db%8c%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%af%d8%9f-%d9%be%d9%86%d8%ac%d8%b1%d9%87-%d8%ac%d9%88%d9%87%d8%b1%db%8c-%d8%a7/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *