پرسشنامه کار و زندگی - شما با کار خود زندگی میکنید یا کارتان دارد شما را می کُشد؟ –

پرسشنامه کار و زندگی – شما با کار خود زندگی میکنید یا کارتان دارد شما را می کُشد؟

پرسشنامه رضایت شغلی

 

لطفاً سه پاراگراف زیر را بخوانید.  سپس مشخص کنید که تا چه اندازه به فرد الف – ب یا ج شباهت دارید.

تنفر از شغل
پرسشنامه رضایت شغلی

فرد الف برای به دست آوردن پول کافی جهت تأمین زندگی اش کار می کند چنانچه او از امنیت مالی برخوردار بود به کار خود در این زمینه ادامه نمی‌داد و واقعاً به سراغ زمینه دیگری می‌رفت.  شغل برای فرد الف اساساً ضرورت زندگی است. او اغلب وقتی که سر کار است، آرزو می کند زمان زودتر بگذرد و مشتاقانه برای فرا رسیدن آخر هفته یا سایر تعطیلات انتظار می‌کشد. اگر به فرد  الف فرصت زندگی دوباره داده شود او احتمالا اصلاً به سراغ این زمینه کاری نمی رود.  او بچه ها یا دوستانش را هم به انتخاب چنین شغلی تشویق نمی‌کند.  فرد  الف به شدت مشتاق فرارسیدن زمان بازنشستگی است.

 

رضایت شغلی

فرد ب  اساساً از کارش لذت می برد اما انتظار ندارد که تا ۵ سال آینده همچنان در این شغل باقی بماند.  در عوض او برای رسیدن به یک شغل بهتر و سطح بالاتر برنامه ریزی می کند او برنامه های زیادی برای آینده اش در رابطه با موقعیت هایی که خواهان دستیابی به آنهاست دارد.  گاهی اوقات کار فعلی اش را چیزی شبیه به اتلاف وقت می بیند.  اما او می‌داند که برای رسیدن به مدارج بالاتر باید در کار فعلی اش به اندازه کافی خوب عمل کند.  انتظار کشیدن برای ترفیع، برای فرد  ب دشوار است .  از نظر او ترفیع به معنای درک عملکرد مطلوب او در این کار و علامتی دال بر موفقیت او در رقابت با همکارانش می باشد.

 

غرقگی در شغل

کار فرد ج  از مهمترین بخش های زندگی او است.  او از اینکه در این زمینه کاری فعالیت می‌کند، بسیار خوشحال است.  از آنجایی که آنچه او برای تامین زندگی اش انجام می‌دهد، بخشی از هویت او است، کار وی یکی از نخستین چیزهایی است که او از خود با دیگران در مورد آن صحبت می کند او دوست دارد کارش را با خود به خانه و همچنین به تعطیلات برد.  اکثر دوستان او افرادی از محیط کاری او هستند و او در بسیاری از سازمان ها و محافل مرتبط با کارش عضویت دارد. فرد  ج احساس خوبی در مورد کارش دارد و در آن احساس غرقگی میکند، زیرا آن را دوست دارد و همچنین به این دلیل که فکر می کند کار او باعث می شود جهان مکان بهتری باشد.  او دوستان و فرزندانش را برای ورود به این زمینه کاری ترغیب می‌کند.  فرد ج اگر مجبور به دست کشیدن از کار شود، ناراحت خواهد شد و او هیچ علاقه خاصی به فرا رسیدن زمان بازنشستگی اش ندارد.

 

 

لطفا برای انجام این مقایسه شغل کنونی خود را در نظر بگیرید و اگر قصد تغییر شغل دارید به شغلی که قصد ورود به آن را دارید فکر نکنید یا اگر به تازگی شغل خود را تغییر داده اید و تردید دارید که تصمیم درستی گرفته اید یا نه به شغل قبلی خود فکر کنید و پاسخ سوالات را فقط درباره همان شغل ارائه کنید.

دقت داشته باشید که امتیاز دادن یه هر سه حالت در زمان واحد وجود ندارد؛ به این معنی که امتیاز بالا به یکی از حالتها به معنی امتیاز کم در دو حالت دیگر است. درصورت عدم رعایت این منطق نتیجه آزمون شما خالی خواهد بود.

 

1.شما تا چه حد با فرد الف احساس شباهت میکنید؟
2.شما تا چه حد با فرد ب احساس شباهت میکنید؟
3.شما تا چه حد با فرد ج احساس شباهت میکنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *