نحوه اعلام خبر قطع همکاری سازمان با کارمند در زمان کرونا –

نحوه اعلام خبر قطع همکاری سازمان با کارمند در زمان کرونا

می توانید با احترام به کارمندان خبر بد بدهید

 مدیران منابع انسانی به خوبی میدانند که اعلام خبر تعدیل نیرو کارسختی است. انسان بر پایه طبیعتش مایل است هرچه زودتر خبر بد را بگوید و خلاص شود و احساس سبکی کند. ولی نباید این کار را بکنید. نباید مخاطب تان را دچارتشویش کنید تا خودتان آرام شوید!!

نه شرکت و نه کارکنانش در شیوع کرونا نقش و تقصیری ندارند. این یک مشکل بزرگ جهانی است وهمه باید با آن به نوعی کنار بیاییم. خبر بیکار شدن را باید به شکلی بدهید که مخاطب شما بداند و قلبًا بپذیرد که کار و تخصص او در پیشرفت شرکت نقش و ارزش داشته است و قدر آن را می دانید.

شما به عنوان مدیرمنابع انسانی نباید این کار را بکنید که به اصطلاح زودترخلاص شوید بلکه باید بیاموزید که خبر بیکار شدن را به شکلی اعلام کنید که شنونده احساس خوبی داشته باشد.

اجازه دهید سه نکته مهم را برایتان بازگو کنم: 

منابع انسانی و کرونا

۱- کمک کننده باشید

اگر سازمان بانک اطلاعاتی دارد که بشود با استفاده از آن برای کارمند بیکارشده در جایی دیگر کاری پیدا کنید حتما این کار را بکنید.

من شاهد بوده ام که برخی سازمانها “نمایشگاه کاریابی” برگزار کرده و برای عضو یا اعضای بیکارشده  خود کاریابی کرده اند. در این نمایشگاهها رزومه نویسان حرفه ای هم دعوت می شوند تا به کاریابان کمک کنند.

برخی سازمانها  هم برای کارکنان بیکار شده خود تا مدتی کمک هزینه یا پاداشی هم درنظر میگیرند تا این دوره گذار را بگذرانند. مثلا اجازه ادامه  استفاده از تلفن همراهی که شرکت در اختیار او گذاشته و هزینه اش هم به عهده کارفرماست.

۲-  موقع اعلام خبر بد او را رها نکنید و در کنارش باشید

 در اینجا  باید به سراغ مشاور حقوقی تان بروید تا به شما بگوید بهترین روش اعلام خبر ناخوشایند در سطح فردی و سازمانی چگونه است. در این موارد مدیریت سازمان و مدیریت منابع انسانی باید کاملا هماهنگ باشند و دقت شود که کارکنان خبر بد را ازهمکاران خود نشنوند که بسیار ناخوشایند و نادرست است. این نوع خبرها را باید از مدیران و به روش درست و کاملا حساب شده بشنوند.

۳- همدلی کنید

 جمله “ما در این مورد باهم همدردیم و این مشکل همه ماست” بسیار به کار رفته و می رود و کاملا هم درست است. این ویروس بر تمام اجزا سازمانها و شرکتها و کسب و کارها تاثیر منفی میگذارد. اصلا دوست ندارم بگویم ولی در شرایط فعلی واقعیتی است که مدیری که به یکی از کارکنان خبر بد را میدهد شاید چند روز بعد خودش هم بیکار شود.

همه ما این احساس بیهودگی و شرایط تلخ را درک می کنیم و با آن آشنا هستیم. ولی همدلی کردن ضرری ندارد. باید احساس با هم بودن و تنها نبودن را تقویت کنیم. کاری کنید که عضو اخراجی حس کند صادقانه با او همدلی می کنید. این کاری بسیار انسانی است.

 

اخبار قطع همکاری و حفظ اعتبار برند کارفرما

 دردوران سخت کرونایی سازمانها نباید از اهمیت اعتبار برندشان غافل شوند. یادتان باشد که زمان و نیروی فراوانی صرف شده تا شرکت به جایگاه والایی برسد ولی یک سیاست غلط و نادرست براحتی این برند را آسیب میزند.

رفتار درست و انسانی با کارکنانی که شغلشان را  از دست  میدهند بخشی از سیاست حفظ اعتبار برند کارفرما ست.

بله حساب درآمد و هزینه یا ترازنامه شرکت بسیار مهم است ولی انسانها و نیروی انسانی از آن مهمتر هستند. نیروی انسانی ماهر است که در دوران پساکرونا می تواند دوباره سازمان را اعتبار بخشد و بالا بکشد. اگر خبر بد را به روشی انسانی و درست بدهید با همه تلخی ها کمتر از آن رنجیده میشوند.

 

  منبع : مشاوره منابع انسانی  Sharlyn Lauby گردآورنده و ترجمه: هادی ملا محمد رفیع کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *