مدیران کمیاب کجا یافت میشوند؟ توسعه شایستگی های رهبری و مدیریت (مهارتهای نرم) –

مدیران کمیاب کجا یافت میشوند؟ توسعه شایستگی های رهبری و مدیریت (مهارتهای نرم)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

اهمیت مهارتهای نرم و شایستگی های مدیریتی

این داستان برای اغلب ما آشناست: “در یک شرکت مدیر فروش یا یکی از مهندسین را به دلیل دستاوردهای شغلی بالا، ارتقا داده اند ولی در نهایت آن فرد در جایگاه جدید با شکستی نا امید کننده مواجه شده است”.

ویژگی هایی که فرد را به عنوان فروشنده یا مهندس به موفقیت میرساند الزاماً همان توانمدی های لازم برای موفقیت به عنوان یک مدیر نیستند و چه بسا گاهی حتی مداخلات نامناسب هم ایجاد کنند. مثلا معمولاً انگیزه فردی برای رسیدن به اهداف و بهترین شدن با نتایج گروهی در تعارض است در حالی که یک مدیر اصولاً باید در راستای اهداف گروه تلاش نماید.

 

تا به حال شاهد چنین موقعیتی بوده اید؟

دو فرد با انگیزه و تحصیلات، تجربه و مهارتهای مشابه در یک نقش جدید قرار میگیرند. یکی به سرعت تبدیل به ستاره میشود و به نتایح بالایی دست پیدا میکند .ولی دیگری به حداقل معیارهای کاری دست پیدا میکند که هم خود و هم دیگران را ناامید میکند. چرا؟

پاسخ این سوال، همان چالشی است که امروز سازمانها با آن روبرو هستند. حال که نمیتوان گفت افراد باهوش و درس خوانده و حتی خیلی مجرب حتماً در کار موفق میشوند، پس برای توسعه شرکتها و سازمانها روی چه کسی میتوان حساب کرد؟

دیوید مک کله لند[1]، در مقاله ای با عنوان “سنجش شایستگی ها به جای سنجش هوش (1973) نتایج مجموعه ای از تحقیقات را ارائه کرده است که نشان داده اند روشهای سنجش قبلی مانند آزمونهای هوش و استعداد که روانشناسان برای سنجش عملکرد استفاده میکردند، نمیتواند عمکرد افراد را پیش بینی کند، بنابراین او فعالیتهایی را برای سنجش توانایی های دیگری آغاز کرد که آنها را “شایستگی”[2] میخواند.

طبق تعریف، شایستگی یک ویژگی نهادینه در افراد است که آنها را قادر میسازد عملکرد عالی در شغل، نقش یا موقعیتی به خصوص داشته باشند. بر اساس این نظریه، موسسه هی گروب Hay Group مدل کوه یخ شایستگی های مدیریتی را معرفی کرده است.

مهارت های نرم
مهارت های نرم

شایستگی های رهبری و مدیریتی کدامند؟

بر اساس این مدل برخی از اجزا شایستگی های مدیریتی مانند مهارتها و دانش، در بالای سطح رفتارهای مشهود قرار دارند. درحالی که برخی دیگر برای شناسایی دشوارتر هستند اما اهمیت بسیار بیشتری دارند و نسبت اهمیت این شایستگی ها در موفقیت مدیر 20 به 80 درصد است. در واقع این لایه های زیرین، شایستگی ها رفتارهای مشهود را هدایت و کنترل میکنند و با ماهیت فردی انسانها مرتبط هستند.

سطح 1- دانش [3]::آنچه که فرد درباره یک موضوع خاص میداند، مانند علوم کامپیوتر

سطح 2- مهارتها [4]: آنچه که انسانها به خوبی میتوانند انجام دهند مثل برنامه نویسی کامپیوتر

سطح 3- نقش های اجتماعی [5]: منظور آن تصویری است که فرد در اجتماع از خود ارائه میکند و نشان دهنده چیزی است که او به آن اهمیت داده و به عهده میگیرد، مثلا نقش یک رهبر.

سطح 4- خودپنداره [6]: دیدگاهی است که فرد نسبت به خود دارد و منعکس کننده هویت فردی اوست، مثل اینکه خود را یک متخصص بداند.

سطح 5 – صفتهای شخصیتی [7]: ویژگی های ماندگار در انسان هستند. نشان دهنده نحوه توصیف ما از سایرین است. مثل این تعابیر:”وی فردی قابل اعتماد” یا ” سازگار و انعطاف پذیر” است.

سطح 6 – انگیزه ها [8]: افکار و ترجیح های ناحودآگاه که رفتارها را بر می انگیزند چرا که آن رفتارها باعث ایجاد احساس رضایت مندی در فرد میشود. مثلا انگیزه موفقیت و تمایل به بهتر کردن کارها

درک تفاوت میان این سطوح به ویژه در برنامه ریزی برای توسعه منابع انسانی اهمیت زیادی دارد. دو سطح بالاتر (دانش و مهارت) معمولا ساده تر آموزش داده میشوند. درحالی که برای لایه های پایین تر این امر دشوار است. در نتیجه برای به کار گرفتن افراد واجد این شایستگی ها رویکرد به ظاهر معقول آن است که از طریق گزینش و استخدام آنها را به کار بگیریم تا آنکه سعی شود از طریق آموزش این صلاحیتها را در فرد ایجاد نماییم.

اما توسعه این شایستگی ها نزد کارکنان طی یک دوره زمانی بلند مدت امکان پذیر است. برای کارکنان فعلی لازم است از طریق برنامه ریزی مسیر شغلی، فرصت توسعه فراهم شود تا شایستگی هایی که در نقش های بعدی و جدی تر خود به آنها نیاز خواهند داشت را کسب کنند.

به علاوه هر چه نقش شغلی پیچیده تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که عمکلرد موفق افراد بیش از آنکه حاصل دانش و مهارت باشد ناشی از وجود شایستگی های برتر در لایه زیرین این کوه یخ باشد. لذا انتخاب افراد صرفاً بر اساس تخصص و مهارت نمیتواند برای انتخاب بهترین افراد برای این شغلها کمک کند.

از آنجا که در اغلب شرکتها ارتقا به جایگاههای شغلی بالاتر به عنوان یکی از راهکارهای تشویقی و انگیزشی به کار برده میشود، لازم است که افراد به خودآگاهی و خودشناسی واقعی دست پیدا کنند و خود را آماده رشد و توسعه این شایستگی ها نمایند،

همچنین متولیان منابع انسانی نیز لازم است به حساسیت این موضوع واقف بوده و روشهای مناسب را برای ارزیابی و توسعه شایستگی های مدیریتی به کار برند.

McClelland[1] David

[2] Competency

[3] Knowledge

[4]  Skills

[5]  Social Role

[6] Self-Image

[7] Traits

[8] Motives

سایر مطالب مرتبط:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”wpt_test” max_items=”3″ grid_id=”vc_gid:1539170779806-f28260b4-fa6a-5″ taxonomies=”1086, 637, 636, 58″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”product” max_items=”10″ grid_id=”vc_gid:1539170779808-bbffbbef-7e7c-3″ taxonomies=”1693, 1694″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *