بدبینی فقط گاهی وقتها لازم است ! - خطوط راهنما برای بهره‌گیری از خوشبینی –

بدبینی فقط گاهی وقتها لازم است ! – خطوط راهنما برای بهره‌گیری از خوشبینی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

زندگی، همان ناکامی‌ها و مصیبت‌هایی را روی افراد خوشبین منعکس می‌کند که بر روی افراد بدبین. اما خوشبین‌ها با دید بهتری آنها را می‌نگرند. افراد خوشبین پس از ناکامی به حالت عادی برمی‌گردند و با زندگی که کمی افت کرده است راه خود را پیش گرفته و دوباره از نو آغاز می‌کنند. افراد بدبین، تسلیم شده و به افسردگی دچار می‌شوند. افراد خوشبین به علت داشتن انعطاف، در کار و مدرسه و زمین بازی موفق‌ترند، از سلامت جسمانی بهتری برخوردارند و ممکن است حتی عمر طولانی‌تری داشته باشند. اغلب افراد دوست دارند توسط افراد خوشبین، هدایت و راهنمایی شوند؛ افراد بدبین، حتی موقعی که اوضاع به خوبی پیش می‌رود، به دنبال فجایع گشته و آن را در زندگی خود پیشگویی می‌کنند. خبر خوب، این است که بدبین‌ها می‌توانند مهارتهای خوشبینی را یاد گرفته و دائماً کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. حتی خوشبین‌ها می‌توانند از مهارتهایی که برای تغییر به آن متوسل می‌شوند، بهره بگیرند. تقریباً تمام افراد خوشبین به طور مقطعی، حداقل بدبینی ملایمی دارند و تکنیک‌هایی که افراد بدبین از آنها بهره می‌گیرند را در صورت لزوم، خوشبین‌ها نیز می‌توانند استفاده کنند.

خطوط راهنما برای بهره‌گیری از خوشبینی

می‌توانید سئوالات زیر را از خود بپرسید؛ اگر جواب به هر کدام از آنها بله باشد، شما نیز می‌توانید از یادگیری خوش بینی به خوبی بهره ببرید:

  • آیا به سادگی مأیوس می‌شوم؟
  • آیا بیشتر از آنچه که می‌خواهم، افسرده می‌شوم؟
  • آیا بیشتر از آنچه که فکر می‌کنم باید شکست بخورم، شکست می‌خورم؟

 اول، از خودتان سئوال کنید که سعی دارید چه کاری را به انجام برسانید؛ اگر شما در یک وضعیت موفقیت قرار دارید، (در حال ارتقاء فروش کالا، نوشتن یک گزارش سخت، بردن یک بازی) از خوشبینی استفاده کنید. اگر نگران این هستید که چه احساسی خواهید داشت، (جنگیدن با افسردگی، حفظ روحیه) از خوشبینی استفاده کنید. اگر وضعیت طوری است که به نظر می‌رسد اوضاع به کندی پیش می‌رود و سلامت جسمانی شما به شکلی به آن ربط دارد، از خوشبینی استفاده کنید. اگر شما می‌خواهید رهبری کنید، اگر می‌خواهید برای دیگران الهام بخش باشید، اگر می‌خواهید که مردم به شما رأی دهند، از خوشبینی استفاده کنید.

بدبینی چه وقت به کار می آید؟

از طرف دیگر، مواقعی وجود دارد که نباید از این تکنیک‌ها استفاده کرد: اگر هدف شما این است که برای یک آینده پرخطر و نامطمئن برنامه‌ریزی کنید، از خوشبینی استفاده نکنید. اگر هدف این است که به دیگران راهنمایی مشورتی نمایید و به نظر می‌رسد که آینده آنها تاریک است، از خوشبینی پرهیز کنید. اگر می‌خواهید نشان بدهید که شریک غم دیگران هستید، با خوشبینی عمل خود را شروع نکنید، گرچه می‌توانید بعداً از آن استفاده کنید، زمانی که اعتماد و قوت قلب و همدلی ایجاد شد، ممکن است که مفید باشد.

خطوط اصلی برای به کار نگرفتن خوشبینی، این است که ببینیم هزینه شکست در یک موقعیت خاص چقدر است؛ اگر هزینه شکست بالا باشد، خوشبینی یک استراتژی غلط است؛ خلبان در اتاقک هواپیما تصمیم بگیرد که آیا یک بار دیگر با استفاده از تکنیک‌های موجود، یخی که بیرون هواپیما را پوشانده ذوب کند، کسی که میهمان است تصمیم بگیرد که آیا پس از مشروب خوردن، پشت فرمان بنشیند و به خانه برگردد، همسر پکری که تصمیم می‌گیرد کاری را شروع کند و ببیند که آیا نتیجه دارد و ممکن است که به جدایی و طلاق ختم گردد، نباید به خوشبینی متوسل شود.

هزینه‌های شکست به ترتیب بدین قرار است:

  • مرگ،
  • تصادف
  •  طلاق

 از طرف دیگر، اگر هزینه شکست پایین باشد، از خوشبینی بهره بگیرید. فروشنده‌ای که می‌خواهد ببیند که آیا یک تلفن دیگر بزند یا نه، اگر موفق نشود فقط وقت خود را از دست داده است، شخص کمرویی که نمی‌داند که آیا باید باب مکالمه را با شخصی باز کند یا نه، در صورت عدم موفقیت، تنها ضرر آن است که طرف مقابل، پیشنهاد او را رد کند. نوجوانی که در مورد یادگیری یک ورزش جدید شک دارد، ضررش فقط مأیوس شدن است. یک مدیر پکر، که ارتقاءاش نادیده گرفته شده، اگر به آرامی نظر مافوقش را محک بزند، فقط با خطر رد پیشنهادش ممکن است مواجه گردد. در تمام این موارد از خوشبینی استفاده کنید.

منبع: خوش بینی آموخته شده، مارتین سلیگمن

 

سایر مطالب مرتبط:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”post” max_items=”12″ element_width=”3″ item=”basicGrid_NoAnimation” grid_id=”vc_gid:1517681361055-a1ab9504-ad0d-2″ taxonomies=”899, 1044, 1058, 824, 1135″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *