فرمان شما دست کیست؟ مفهوم مرکز کنترل درونی و بیرونی –

فرمان شما دست کیست؟ مفهوم مرکز کنترل درونی و بیرونی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مفهوم مرکز کنترل (Locus of Control) که در دهه  1950توسط Julian Rotter مطرح شد به معنی آن است که انسان تا چه احساس می کند بروی زندگی خود کنترل دارد. تا چه حد عقیده دارد نتایج به دست آمده حاصل رفتار خود او یا ناشی ازعوامل محیط بیرونی او هستند. این امر را میتوان بروی یک پیوستار به این شکل تعریف کرد.

مرکز کنترل
مرکز کنترل

افرادی دارای مرکز درونی، معتقدند که خودشان مسئول موفقیت خود هستند.آنهائی که دارای مرکز کنترل بیرونی هستند. عوامل خارجی مثل نیروهای ماوراءطبیعی، شانس یاسرنوشت را مسئول وضیعت زندگی خود می دانند.
مرکز کنترل درونی اغلب با مصمم بودن و پشتکار همراه فرض می شود، گرچه همیشه نمی توان گفت برخورداری از مرکز کنترل بالا خوب است. مثلاً دریک مسابقه ورزشی اگر ورزشکار دارای مرکز کنترل بیرونی، شکست بخورد خواهد گفت مسابقه خیلی سخت بود، امکانات نبود یا داور اشتباه کرد. درحالی که فرد دارای مرکز کنترل درونی بسیار قوی ممکن است بگوید «من اصلاً استعداد ندارم و دیگر تلاش نمی کنم» و دچار افسردگی و یا استرس درهنگام مسابقات گردد.

در برخی موقعیت ها برخورداری از مرکز کنترل بیرونی میتواند مزایایی داشته باشد. به ویژه زمانی که لازم است با ملاحظه تر وسهل گیر تر باشیم. افراد دارای مرکز کنترل درونی به شدت موفقیت محور هستند. که می تواند موجب شود افراد پیرامون آنها احساس کنند تحت فشار هستند و رنجیده شوند. در مورد مرکز کنترل بسیار قوی، تمایل شدیدی برای کنترل همه چیز هست که موجب دشواری در تصمیم گیری می شود.

معمولا هر چه سن افزایش می یابد ، مرکز کنترل بیشتر درونی می شود، این امر نتیجه افزایش توانایی تاثیرگذاری بر وقایع زندگی است و درک این نکته که بسیاری از رویدادها حاصل اعمال خود ما هستند

اگر شما مدیری دارای مرکز کنترل درونی بسیار قوی هستید، اطمینان حاصل کنید که به حد کافی به احساسات انسان های اطراف خود توجه می کنید و با آنها همدلی دارید در غیر اینصورت فردی خود خواه به نظر خواهید رسید که دیگران تمایلی به کار کردن با شما ندارند. همچنین به مدیریت صحیح ریسک ها توجه کنید. به هر حال وقایع تصادفی رخ می دهد و در حالی که برخی از آنها را می توانید با سخت کوشی مدیریت کنید، برخی دیگر را نمی توانید.

مرکز کنترل و مهارتهای مدیریتی

مدیران دارای مرکز کنترل درونی دارای این ویژگی ها هستند:
1- اقدام به فعالیت هائی می کنند که وضیعت کلی آنها را بهبود می دهد.
2- بروی تلاش برای کسب موفقیت پا فشاری می کنند.
3- سخت تلاش می کنند تا دانش، مهارت ها و توانائی های خود را ارتقا بدهند.
4- درباره چرائی اتفاقات وحاصل تلاش های خود بسیار کنکاش می کنند.
5- اطلاعات جمع می کنند به امید آنکه در آینده از آنها نتایج مثبتی استخراج کنند.

مقاله سبک های رهبری

هر دو شکل مرکز کنترل نقاط ضعفی دارند. مدیران دارای مرکز کنترل درونی بسیار قوی با خود سخت گیر هستند و دائماً رفتار خود را تحلیل می کنند. این دیدگاه آنها را وا می دارد که بسیار پرتلاش باشند. اغلب سبک کار انفرادی دارند و گاهی زندانی این سبک نگرش خود می شود. بر خلاف آنها، مدیران دارای مرکز کنترل بیرونی بسیار قوی، به شکل فردی ظاهر می شوند که مسئولیت هیچ چیز را بر عهده نمیگیرد گرچه اعضای خوبی برای تیم هستند، اما اگر نتیجه دلخواه حاصل نشود اولین کسی هستند که شروع به فرافکنی و سرزنش کردن عوامل خارجی می کنند.
در درون سازمانها گرچه باید افراد به عنوان انسانهای منحصر به فرد در نظر گرفته شوند اما سازمان حاصل گروههای انسانی است. فردی که مرکز کنترل درونی بسیار قوی دارد، به خود بسیار سخت می گیرد و مدیر باید این موضوع را مدیریت کند. مدیر باید برای دستیابی به نتیجه نهائی به این افراد کمک کند، چرا که در غیر این صورت در میان اعضای تیم ها احساسات نامطلوب و جدایی ایجاد می شود.

نکته هایی برای بهبود مرکز کنترل

اولین نکته درک این امر است که انسان همیشه می تواند انتخاب کند. این که ما تصمیم گیرنده نباشیم هم انتخاب خود ماست و ما انتخاب می کنیم که انسانهای دیگر یا اتفاقات، مسیر زندگی ما را تعیین کنند. اهداف خود را تعین کنید و توجه داشته باشید که با تلاش برای دستیابی به آنها، شما رخدادها را رقم می زنید و زندگی خود را جهت می دهید. با انجام این کار متوجه بهبود اعتماد به نفس خود خواهید شد. مهارتهای تصمیم گیری و حل مسئله را در خود تقویت کنید. به این ترتیب خواهید دید که توان درک موقعیت ها و عبور از شرایطی که ممکن است به شما آسیب بزنند را خواهید داشت.

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”wpt_test” max_items=”10″ grid_id=”vc_gid:1585077050831-f86be6fc-874a-8″ taxonomies=”448, 2732, 2669, 2730″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *