رضایت شغلی و غرقگی –

رضایت شغلی و غرقگی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

رضایت شغلی

زندگی کاری در ثروتمندترین کشورها در حال یک دگرگونی بنیادی است. پول به طرز شگفت آوری شگفت‌انگیزی در حال از دست دادن قدرت خود می‌باشد یافته‌های ناخوشایند در مورد رضایت از زندگی حاکی از این است که پولِ بیشتر تاثیر اندک و ناچیزی در افزایش سلامت جسمی دارد. در حالی که درآمد واقعی در آمریکا در ۳۰ سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است، درصد کسانی که خود را بسیار شاد توصیف می‌کنند از ۳۶ به ۴۹ درصد کاهش پیدا کرده است. در نیویورک تایمز آمده بود که پول واقعاً شادی نمی آورد. پس کارگرانی که نیویورک ‌تایمز را به دست می گیرند و متوجه می‌شوند که افزایش حقوق‌ها ترفیعها و درآمد حاصل از اضافه کاری ها حتی ذره‌ای رضایت از زندگی را افزایش نمی دهد، از خود می پرسند پس چه؟

چرا یک شخص صلاحیت‌دار شغلی را بر دیگری ترجیح می‌دهد؟ چه عواملی باعث میشود که یک کارگر قاطعانه برای شرکتی که در آن کار می کند پایدار باشد؟ یک کارگر به چه دلیل و انگیزه‌ای با جان و دل برای تولید یک محصول با کیفیت تلاش می‌کند؟ اقتصاد ما به سرعت در حال تغییر از یک اقتصاد مبتنی بر پول به یک اقتصاد مبتنی بر رضایت است. این روند با فراز و نشیب هایی همراه است.

وقتی که شغل ها کمیاب تر هستند از اهمیت رضایت شخصی کاسته می شود و وقتی که شغل فراوان است رضایت شخصی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما به یقین می توان گفت که حتی در طی دو دهه گذشته کفه ترازو به طرف رضایت شغلی سنگین‌تر شده است.

اکنون حقوق پردرآمدترین حرفه در آمریکاست و از دهه ۱۹۹۰ و پزشکی پیشی گرفته است. با این حال شرکت‌های حقوقی عمده در نیویورک منابع بیشتری را صرف نگه داشتن نیروها می‌کنند تا استخدام. زیرا همکاران جوان آنها و حتی شرکای آنها شغل  حقوق را به منظور پرداختن به سایر مشاغلی که شادی بیشتری را در بردارند رها می‌کند.

 

شناخت قابلیتهای اختصاصی

وسوسه یک عمر زندگی با ثروت فراوان پس از تحمل چند سال ۸۰ ساعت کار دشوار در هفته به عنوان یک دستیار دون پایه تا حد زیادی قدرت خود را از دست داده است. سکه تازه ضرب شده این حوزه رضایت از زندگی است.

میلیون‌ها نفر که تازه کار خود را شروع کرده‌اند از خود می پرسند آیا کار من اینقدر غیر رضایت بخش خواهد بود؟ در این زمینه چه کار می‌توانم بکنم ؟ پاسخ این است که شما باید با استفاده بیشتر از قابلیت‌های اختصاصی خود قادر به باز تعریف شغل برای هرچه رضایت بخش تر کردن آن باشید.

به منظور به حداکثر رساندن رضایت شغلی شما باید از قابلیت‌های اختصاصی خود هر روز استفاده کنید. این واقعیت عمیقی است که در مورد همه مشاغل صدق می کند. باز تعریف شغل به منظور به کارگیری هر روزه قابلیت ها و فضیلت های شما نه تنها کارتان را لذتبخش ترمی کند بلکه شغل روزمره یا حرفه‌ای را که دائماً از آن طفره می روید به یک رسالت تبدیل می کند.

رسالت رضایت بخش ترین شکل کار است زیرا به عنوان یک خوشنودی به خاطر خود آن انجام می‌شود نه برای مزایای مادی مرتبط با آن بهره مندی از حالت غرقگی ناشی از یک شغل به عنوان دلیل اصلی کار کردن، بر مزایای مادی آن غلبه می‌کند. شرکت‌هایی که این حالت را در کارکنان خود تقویت می‌کنند از شرکت هایی که فقط بر پاداش های پولی تکیه می‌کنند پیشی خواهند گرفت.

حتی مهمتر از آن در حالی که بسیار کم به موضوعات زندگی و آزادی پرداخته شده است اکنون شاهد هستیم که در سیاست سعی می شود تا به فراتر از امنیت شغلی توجه شده و دنبال کردن شادی بیش از پیش جدی گرفته می‌شود.

احتمالاً باور نمی کنید و می گویید مگر می شود در یک اقتصاد سرمایه و پول قدرت خود را از دست بدهد اما یک دگرگونی غیر ممکن دیگر را به شما یادآوری می کنیم که چهل سال قبل آموزش را در بر گرفت.

در آن زمان کلاه کاغذی برای تنبیه شاگرد تنبل ها کتک زدن با چوب، سلاح های بزرگ در ضرابخانه معلمان بود. اکنون همه اینها ماموت های پشمالو و پرنده های منقرض شده هستند و این اتفاق هم بسیار سریع بوده است.

این روش‌ها به این دلیل از میان رفتند که معلمان راه‌های بهتری را برای یادگیری کشف کردند که عبارتند از پاداش دادن به قابلیت ها، آموزش توأم با محبت، کاوش عمیق موضوع به جای حفظ طوطی وار مجموعه‌ای از واقعیت‌ها، دلبستگی عاطفی دانش آموز به معلم یا به موضوع درس و توجه اختصاصی به افراد. به همین ترتیب یک راه موثرتر از پول برای رسیدن به بهره وری بالا وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

 

حالت جاری بودن یا فلو
غرقگی

یک فرد چگونه شغل خود را در رابطه با بقیه جنبه های زندگی اش ترکیب بندی می کند؟ لازم است سه نوع گرایش شغلی را از یکدیگر متمایز کنید: “شغل”، “حرفه” و “رسالت”. شما شغل را برای دریافت چک حقوقی در آخر ماه انجام می دهید و پاداش دیگری را از آن انتظار ندارید بلکه فقط در حکم” وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف دیگر” است. مثلاً تفریح یا حمایت از خانواده و وقتی که پرداخت مزد برای آن متوقف می‌شود شما هم آن را رها می کنید.

اما حرفه مستلزم یک سرمایه‌گذاری شخصی عمیق‌تر در کار است. شما در این زمینه موفقیت خود را نه فقط با پول بلکه با پیشرفت مشخص می کنید. هر ترفیع برای شما پرستیژ و قدرت بیشتر و افزایش حقوق را به دنبال دارد. مثلا استادیار تبدیل به دانشیار می‌شود، یک مدیر میانی به معاونت ارتقاء پیدا می کند، یک کارمند دون پایه به کارشناسی و ارشدیت ارتقا پیدا می‌کند. وقتی که ترفیعها متوقف می شود – یعنی وقتی که شما به منتهای پیشرفت می‌رسید – بیگانگی شروع می شود و شما در جایی دیگر به دنبال خوشنودی و معنا می گردید.

یک رسالت یا وظیفه انسانی تعهدی پرشور نسبت به کار به خاطر خود آن است. افرادی که یک رسالت دارند کار خود را کمک به خوبی بیشتر، به چیزی بزرگتر از خود می‌دانند و در نتیجه دلالت های مذهبی کاملا با آن متناسب هستند. در این حالت کار به خودی خود صرف نظر از پول یا پیشرفت، ارضا کننده است.

وقتی پرداخت پرداخت پول متوقف شده و پیشرفت هم به پایان می رسد کار ادامه پیدا می‌کند. رسالت مختص به کار های بسیار معتبر و مورد تایید است. هر شغلی می‌تواند به یک رسالت تبدیل شود و هر رسالت می تواند یک شغل باشد.

پزشکی که کار خود را یک شغل می‌داند و صرفاً به درآمد بیشتر اهمیت می‌دهد رسالتی را انجام نمی دهد در حالی که یک زباله جمع کن که کار خود را تبدیل جهان به مکانی تمیز تر و سالم تر می بیند می تواند یک رسالت داشته باشد.

امی رزنسکی (Amy wrzensieski ) استاد کسب و کار در دانشگاه نیویورک و همکارانش دانشمندانی هستند که این کشف مهم را انجام دادند. آنها ۲۸ نظافتچی بیمارستان ها شرح شغل رسمی یکسان را مورد مطالعه قرار دادند. آنهایی که شغل خود را به صورت یک رسالت تلقی می‌کردند، کار خود را به نحوی سازمان می دادند که آن را معنی‌دار نمایند آنها نقش خود را در شفای بیماران کلیدی می‌دانستند، زمانبندی کار خود را به نحوی که بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد، تنظیم می‌کردند.

آنها نیازهای پزشکان و پرستاران را پیش‌بینی می‌کردند تا آنها بتوانند زمان بیشتری را صرف شفای بیماران کنند. این افراد کارهایی را بر وظایف خود می افزودند (مانند خوشایندتر کردن وقت بیماران) و آن دسته از نظافتچی هایی که در گروه مقابل این گروه شغل قرار می‌گرفتند کار خود را فقط تمیز کردن اتاق ها می دانستند. اکنون زمان آن است که ببینیم شما چه برداشتی از کار خود دارید.

 

پرسشنامه کار زندگی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”wpt_test” max_items=”10″ grid_id=”vc_gid:1585129459058-571d62b9-952e-8″ taxonomies=”1738, 2838″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *