متقاعد سازی مخاطبین در رسانه ها با بهره گیری از ویژگی های ذهنی آنها –

متقاعد سازی مخاطبین در رسانه ها با بهره گیری از ویژگی های ذهنی آنها

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

چگونه پیام متقاعد کننده بنویسیم

فرض کنید قرار است پیامی بنویسید که میخواهید گیرنده پیام آن را باور کند.  بدون شک پیام شما حقیقت دارد، اما این امر برای باور کردن  کافی نیست.  این حق طبیعی شماست که از ویژگی های شناختی مخاطبین آگاه باشید.  اصل کلی این است که هر کاری که می‌توانید انجام بدهید تا تنش شناختی کاهش یابد. این مسئله به شما کمک خواهد کرد،  بنابراین در وهله اول باید تا آنجا که ممکن است خوانا بنویسید.

این دو جمله را با هم مقایسه کنید:

آدولف هیتلر سال ۱۸۹۲ متولد شد

 آدولف هیتلر سال ۱۸۷۲ متولد شد

هر دو جمله نادرست است هیتلر در سال ۱۸۸۹ متولد شد اما پژوهش ها نشان داده اند امکان اینکه جمله اول پذیرفته شود،  بیشتر است.

پیشنهاد: اگر قرار است پیام شما چاپ شود برای بیشتر کردن تفاوت میان حروف و زمینه کاغذ، از کاغذ مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. اگر از رنگ استفاده می کنید چنانچه متن شما به رنگ آبی روشن یا قرمز نوشته شود، امکان بیشتری هست که افراد آن را باور کنند تا طیف های نزدیک به سبز و زرد یا آبی کمرنگ.

اگر برایتان مهم است که موجه و معقول به نظر بیایید تا جایی که می‌توانید به زبان ساده سخن بگویید.  دنی اپنهایمر استاد دانشگاه پرینستون ثابت کرد که برخلاف تصور استادها نباید از زبانی که فکر میکنند جذاب است استفاده کنند.

وی در مقاله ای با عنوان “پیامدهای استفاده از زبان فرزانه صرف نظر از لزوم: مشکلات استفاده بی جهت از کلمه های طولانی” نشان داد که در لفافه پیچیدن اندیشه های آشنا با زبانی تملق آمیز نشانه کمبود منطق و اعتبار است.

علاوه بر این که پیام را ساده می نویسید سعی داشته باشید کاری کنید که در خاطر بماند.  اگر امکان دارد افکار خود را موزون بنویسید.  این کار سبب می‌شود به عنوان حقیقت پذیرفته شوند.  شرکت کنندگان در یک پژوهش چند جمله قصار خواندند:.

 بنی آدم اعضای یکدیگرند

 دوست آن باشد که گیرد دست دوست

تعداد دیگری از شرکت‌کنندگان هم این ضرب المثل ها را به شکل بی وزن نوشته بودند: خواندند:

انسان ها نسبت به هم مسئول هستند

 دوست ها باید به هم کمک کنند

آنها گفتند که به نظرشان جملات قصار نوشته شده به صورت موزون خردمندانه تر هستند.

کلام آخر اینکه اگر از منبعی نقل قول می‌کنید مواردی را برگزینید که ساده‌تر تلفظ می‌شوند همه این پیشنهاد ها مفید هستند اما نباید گمراه شویم وقتی پیام شما بی معنی باشد و یا حقایق مورد قبول طرف مقابل شما را نقض کند کاغذ مرغوب،  رنگهای درخشان و زبان ساده یا موضوع نیز نمی‌تواند کمکی کنند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”post” max_items=”15″ gap=”10″ item=”masonryMedia_ScaleWithContentBlock” grid_id=”vc_gid:1543257260368-45a35403-37cb-9″ taxonomies=”1744, 336, 338, 191, 411, 780″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *