ذهن شما در رهبری چه رنگی است؟ - سیستمی برای ارتباط موثر و اثربخشی در رهبری –

ذهن شما در رهبری چه رنگی است؟ – سیستمی برای ارتباط موثر و اثربخشی در رهبری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]نحوه سیم کشی ذهن ما در روش برقراری ارتباطمان موثر است. کامپیوترهای MAC و PC را در نظر بگیرید، هر دو نرم افزار می توانند نرم افزار مایکروسافت اکسل و فتوشاپ را راه اندازی کنند. اما نمیتوان نرم‌افزاری را که برای یکی طراحی شده‌است روی دیگری راه اندازی کرد. این دو نرم افزار از نظر ظاهر و ساختار اندکی با یکدیگر تفاوت دارند به علاوه اکسل بر روی pc  سریعتر راه اندازی میشود در حالی که بر روی Mac  کند کار می کند و فتوشاپ بر روی Mac نسبت به PC سرعت بالاتری دارد.

به همین ترتیب انسان هایی هستند که به ریاضیات علاقه مند هستند درحالی که گروه دیگری علاقه‌ای به ریاضیات ندارند و تنها به دلیل نیاز به موفقیت در یک آزمون سعی در فراگیری آن دارند.

 شما در کدام دسته هستید؟

آنهایی که به ریاضیات علاقه مند هستند به دلیل نحوه ساختاربندی ذهنشان به صورت ژنتیک این موضوع را ساده تر  درک می کنند در حالیکه گروه دیگر= که ریاضیات از علاقه مندی آنها نیست – مانند راه اندازی فتوشاپ بر روی pc  زمان و تلاش بیشتری را صرف درک موضوع میکنند. در عوض آنها در هنر و خلاقیت توان بالاتری دارند. به این دلیل که نحوه سیم کشی مغز آنها متفاوت است روش شناسی سبک ارتباطی رهبران انواع مختلف ذهن‌ها را بر اساس طبقه بندی رنگی گروه بندی می کند. در این سیستم طبقه بندی فرآیند عصب شناختی ژنتیکی افراد مسئول نحوه درک آن‌ها از محیط، نحوه جمع‌آوری اطلاعات و تفسیر آنهاست. این امرمنتج به سبکهای خاصی از ادراک و تفسیر وقایع و حتی نحوه ایده پردازی میشود.

 

انواع پردازشگرهای ذهن رنگی

1- ذهن سبز – پردازش تصادفی و درهم برهم

افراد دارای ذهن سبز پیشتاز هستند، آنها کلیت محیط اطراف را پردازش کرده و تصویر بزرگ را می بینند. تفکر آنها به صورت غیر خطی و در قطعات تصادفی است به نحوی که آنها می توانند در آن واحد فقط روی یک موضوع تمرکز کنند. اگر شما یک رهبری ذهن سبز باشید عمل گرا هستید و تمایل دارید که کارها را به انجام برسانید. هنگام کار کردن در تیم افراد ذهن سبز تمایل دارند که نحوه تعامل ها به صورت اشتراک گذاشتن ایده ها و پراکندن آنها باشد.  رویکردهای خلاقانه‌ای را اتخاذ می‌کنند و به مسائل از دیدگاه وسیعتری نگاه می کنند. نمی‌توانند جزئیات را ارائه کنند مگر این که از آنها خواسته شده باشد. ذهن سبز ها در شروع کردن کارها خیلی خوب هستند اما ممکن است که در ادامه دادن مشکل داشته باشند. افرادکم صبری به حساب میآیند به این دلیل که طبیعتاً علاقه دارند که کارها به سرعت به انجام برسد.

2-  ذهن قرمز- پردازش خطی

نقطه قوت ذهن قرمز شفافیت است. آنها تمایل دارند که همه چیز هدفمند باشد، در برقراری ارتباط دقیق هستند و مسائل را به صورت منطقی تحلیل می‌کنند. اگر شما رهبر ذهن قرمز باشید فردی سازمان یافته هستید و روش شما ایجاد چارچوب ها و سیاست گذاری است. احتمالاً به خوبی جهت ها را تشخیص داده و بلند مدت فکر می کنید در جستجوی راههای آینده‌نگرانه و برنامه های بلندمدت هستند قبل از اینکه صحبت کنید به خوبی فکر کرده و کارها را در راستای رسیدن به اهداف به اتمام می رسانید. در نتیجه  فقط ریسک‌های حساب‌شده را اتخاذ کرده و بر اساس تحلیل های کامل اقدام می کنید.

3- ذهن آبی – پردازش شهودی

افراد ذهن آبی افراد عاطفی هستند و بر اساس احساسات خود ارتباط برقرار میکنند. چند وجهی  وانعطاف پذیر بوده و می توانند چند نقش را به عهده بگیرند. حس قوی ارتباط فردی دارندکه آنها را قادر می‌کند با همدلی و احساسات بالا ارتباط برقرار کنند. اگر شما رهبر ذهن آبی باشید تمایل به مراقبت و مشارکت با دیگران دارید. در نقش ها به خوبی قرار گرفته و در نقش هایی که مستلزم تعامل با سایر انسان هاست به خوبی عمل می کنید. در حل کردن موضوعات انسانی خیلی خوب عمل می کنید و به طور ذاتی یک نظم دهنده هستید.

3-  ذهن بنفش – پردازش منطقی

برای افراد ذهن بنفش اطلاعات شاه است. سبک پردازش آنها را ملزم می کند که حجم زیادی از اطلاعات را جمع‌آوری کنند تا بتوانند تصمیم درستی اتخاذ کنند. ذهن آنها به اطلاعات وابسته است و برای اینکه در جهت گیری احساس امنیت داشته باشند نیاز به حجم وسیعی از جزئیات دارند. وجود آنها در فعالیت‌های عملیاتی ضروری است.  اگر شما یک رهبر ذهن بنفش باشید به شدت به جزئیات وابسته و ماهیتاً سازمان یافته هستید و داده های زیادی را با هدف کاربرد در آینده جمع آوری می کنید. برای اینکه کارها را به انجام برسانید نیاز به حجم وسیعی از محتوا دارید همچنین نیاز دارید که به اندازه کافی زمان داشته باشید تا اطلاعات جمع آوری شده را به کار ببرید. احتمالاً در ایجاد محیط رشد که شامل سیستم ها و فرایندها است بسیار عالی عمل خواهید کرد. توانایی شما در برنامه ریزی و جمع آوری جزئیات در موقعیت های عملیاتی و یافتن راهکارهای عملی برای مشکلات و بهبود دادن موقعیت ها، به کار میرود.

چرا رهبران باید از سبک ذهن رنگی خود مطلع باشند؟

به عنوان یک رهبر شما سبک ویژه خاص خود را دارید همچنین دارای نقاط قوت و نقاط ضعف هستید. آگاهی از رنگ ذهن به ما ابزاری ارائه می کند تا ظرفیت عملکرد هوشمندانه خود را بالاتر ببریم. به عبارت دیگر استعدادهای طبیعی خود را تقویت کرده و کاربست حداکثری آنها را برای توسعه “نرم‌افزار ذهن” خود و خلق توانمندی های بیشتر ممکن سازیم.

می‌توانیم درک عمیق تری از سایر انسان ها داشته و توانمندی ارتقاء کار تیمی را بیشتر کنیم. هارمونی بیشتر و بر اساس محیطی که در آن قرار داریم، همکاری بهتری داشته باشیم. به عنوان یک رهبر در سازمان واحد یا تیم خود، ذهن شما تعیین کننده طبیعت و فرهنگ محیط کار شماست. فرض کنید به عنوان رئیس دپارتمان شما دارای ذهنی سبز هستید و سه نفر از زیرمجموعه شما دارای ذهن های قرمز آبی و بنفش هستند. ویژگیهای این 4 نفر به این شرح هستند:

نحوه برقراری ارتباط شما چگونه تأثیر می کند؟

به عنوان رهبر ذهن سبز به ایده پراکنی علاقه مند هستید تمایل به طوفان فکری و انعکاس ایده ها و دریافت بازخورد دارید به برنامه هایی که به نظر شما مناسب هستند علاقه مند بوده و بر اساس آنها کار می کنید. ممکن است ایده‌ای را که شب گذشته پیدا کرده اید در تیم خود مطرح کنید. در تیم شما فرد ذهن قرمز احساس می‌کنند که با بحث کردن درباره ی موضوعی که برای آن آمادگی نداشته و به نتیجه‌ نمی رسد، وقت خود را تلف می کند، در نتیجه به طور فعال در این بخش شرکت نخواهد کرد. فرد ذهن بنفش احساس می کند که اطلاعات کافی برای آن موضوع ندارد چراکه برنامه به طور خلق الساعه مطرح شده و او نمی‌تواند به طور موثر در بحث مشارکت نماید. فرد ذهن آبی احساس می کند رئیس در لحظه آخر نظر خود را عوض کرده و صادق نیست، بنابراین اعتماد خود را از دست میدهد. در نتیجه این جلسه احتمالاً آنطور که رئیس ذهن سبز میخواست اثربخش نخواهد بود. نتیجه خستگی ناخواسته، تنش های غیر ضروری و احتمالاً تعارض خواهد بود.

 افزایش انعطاف پذیری در ارتباطات همراه با افزایش دستاوردها

انعطاف پذیری به شما کمک می کند که با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید. گرچه زیرساخت اصلی ژنتیکی ذهن ما برای برقراری ارتباط تغییر نخواهد کرد، اما همچنان که ما محیط اطراف خود را توسعه می دهیم در نحوه پردازش ژنتیکی خود انعطاف ایجاد می‌کنیم. درست مانند نوشتن نرم افزار برای انجام یک کار خاص توسط نرم افزار pc یا Mac شما هم می توانید نرم افزاری را برای پردازش کردن ذهن خود بنویسید.

احتمالاً برای اینکه خلاق تر، تحلیلگر، سیستماتیک یا نسبت به دیگران حساس تر باشید با چالش مواجه خواهید بود. اما اینجاست که خودآگاهی به شما کمک می‌کند تا این فرآیند را بهتر انجام دهید. مثال رهبر ذهن سبز را دوباره در نظر بگیرید. چنین رهبری اگر نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشد می آموزد که قبل از دست به عمل زدن فکر کند. پیش از برگزاری جلسه دست به گردآوری اطلاعات خواهد زد. همچنین برنامه را از پیش اعلام می‌کند تا به تیمش فرصت لازم جهت پردازش اطلاعات را بدهد. همچنین چهارچوب ها و راهنماها را تنظیم می نماید تا به تیم خود کمک کند که جلسه ای اثربخش داشته باشند. با انجام آگاهانه این اقدامات خروجیهای جلسات را کنترل کرده کرده و میتواند یک جلسه طوفان فکری اثربخش را ایجاد نماید. آگاهی از رنگ ذهن افراد کمک می کند تا دلایل رفتار آنها را درک کرده و انتظار اقدامات هوشمندانه تر و کاهش استرس را داشته باشیم. رئیس ذهن سبز به جای آنکه ناگهانی عمل کند آماده سازی بیشتری را اتخاذ خواهد کرد نقاط قوت اعضای تیم را مبپذیرد و به عنوان یک استراتژی برای پرورش استعدادها بر روی نقاط قوت هر یک از اعضای تیم بر اساس ظرفیت ها و توانمندی‌های آنها سرمایه گذاری می نماید. این دانش همچنین کمک میکنند که سوء تفاهم ها به حداقل رسیده، کار تیمی و بهره‌وری ارتقا پیدا کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_grid post_type=”wpt_test” max_items=”9″ grid_id=”vc_gid:1539319711055-7c7c04fc-0354-8″ taxonomies=”32″][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.